Vandaag blikken we wederom terug op 50 jaar Markelose optocht. Ditmaal met twee wagenbouwgroepen die in de jaren ’80 debuteerden met een vrije wagen in de optocht. We spraken met Johan Roessink van de groep Roessink en Gerard Beverdam van de groep Tjoink. Beide groepen stonden ook bekend onder andere namen. In beide gevallen gaat het om een hechte groep wagenbouwers die ondanks dat ze inmiddels al geruime tijd niet meer meedoen nog altijd met trots terugkijken op de deelname aan de optocht op de laatste zondag in augustus. De groep Tjoink heeft meegedaan vanaf 1984 tot en met 1998 met wagens waarbij veelal actuele zaken op de hak werden genomen.
Gerard: “Onze wagenbouwgroep is een initiatief van Arie Tjoink en Hennie Bielderman. Met een groep kameraden bouwden we de wagen bij de familie Tjoink.” Gerard heeft een foto-album meegenomen van de periode dat de groep heeft meegedaan, Johan heeft in dezelfde periode meegedaan en herkent dan ook veel wagens van de groep Tjoink. “De wagen met de 5 heuvels komt bij mij naar boven bij deze groep”, aldus Johan. In het album staan ook veel foto’s gemaakt in Goor en Borculo. Dat was volgens Gerard noodzakelijk, omdat het prijzengeld voor de vrije wagens destijds niet genoeg was om de wagen te kunnen bekostigen. Het prijzengeld van Goor en/of Borculo kon dan gebruikt worden voor de wagen van het volgende jaar. Met eenzelfde wagen eerst deelnemen in Goor was destijds nog toegestaan, de huidige regels van de Markelose optocht staan dit niet toe.
De verschillende wagens van de Groep Tjoink werden gebouwd aan de Oude Rijssenseweg. Gerard denkt met weemoed terug aan deze tijd: “We hebben mooie tijden beleefd bij de familie Tjoink. Het was altijd beregezellig in de keuken van 3 x 3. Annie Tjoink maakte op zaterdag voor de wagenbouwers altijd een pan goed gevulde soep en een verste worst. De ene keer was de groep groter dan de andere keer, en had je een groter of kleiner stukje van de worst.” Maar Gerard geeft ook aan dat vroeger niet alles beter was. Zo was er volgens Gerard in die tijd ook onvrede bij de vrije wagens rondom bijvoorbeeld de jurering en werden de wagenbouwers van de vrije wagens niet altijd serieus genomen. Gerard: “Dat is nu gelukkig veranderd en zien we ook vrije wagens meestrijden met de themawagens en worden ze ook op een goede manier meegenomen bij de jurynabespreking.”
De groep van Johan Roessink deed voor het eerst mee in 1983. “Hendrika vroeg me na het borreluurtje in 1983 of het niet iets was voor onze kameradengroep om mee te doen met de optocht. Daarop reageerde ik dat ze ons mocht inschrijven voor de zondag. Daar had ze niet op gerekend, maar we hebben de wagen de volgende dag in een dag gebouwd en zondag deden we mee”, aldus Johan over de eerste deelname met een vrije wagen. Er volgde nog vele deelnames waarbij de groep de reglementen vooraf goed bestudeerde en de grens opzocht wat nog net wel kon. De laatste deelname van de groep van Johan was evenals RVT in 2007, het jubileumjaar van de Stichting Dorpsfeest Markelo.
Voor beide groepen geldt dat het wagenbouwen ze veel voldoening heeft gebracht en ze terugkijken op mooie deelnames in de Markelose optocht.
Dit is deel 5 van een berichtenreeks waarin we met u terugblikken op 50 jaar optocht in Markelo. In de jubileumuitgave in het teken van 50 jaar optocht kunt u nog meer lezen over 50 jaar optocht in Markelo.