onsProat: Vlieg met mij mee naar…Europa

Allereerst wil ik natuurlijk iedereen een heel gelukkig en een gezond 2022 wensen en dat jullie dromen maar waarheid mogen worden! Gelukkig mogen we ons wat vrijer bewegen, hopelijk gaat iedereen er, met een gezond verstand, mee om! Laten we met goede moed aan 2022 beginnen en niet vergeten te lachen en te genieten van al het moois om ons heen en van alles wat WEL mag! AMEN ūüôŹūüŹĽ !!

Na zoveel leuke reacties te hebben gekregen voor mijn column over het wel en wee van een stewardess, leek het mij wel leuk om jullie een kijkje te geven achter de schermen, per continent.
Om het dicht bij huis te houden, begin ik met Europa. Dit is best wel een ‘pittig’ continent om te vliegen/werken omdat het korte stukjes vliegen zijn dus veel landingen en dalingen per dag. Tegenwoordig komt het haast niet voor dat je maar 1 vlucht per dag maakt, vroeger wel maar vroeger was alles beter‚Ķ. Hahaha! Tegenwoordig vlieg je ‘je ballen’ uit je BH of broek ūüėÖ

Bijvoorbeeld: je meld je ’s morgens op Schiphol (SPL) aan en je vliegt naar London (LHR), passagiers eruit en weer nieuwe erin en hoppa terug naar SPL! Vervolgens op een klein drafje over SPL naar een andere gate om weer een vlucht te maken naar Helsinki (HEL) waar we dan mogen overnachten. Soms gaan we met de hele crew nog wat doen, lees: eten of wat bekijken in de stad of er buiten of wat meestal gebeurd: wat shoppen! Want in elk land is er wel wat te vinden wat je in Nederland niet kunt kopen! De uitstapjes maken ligt vaak aan hoe laat we de volgende dag/nacht moeten vliegen. Laten we deze keer er van uit gaan dat we de 1e vlucht weer naar SPL moeten nemen, dan hebben we zo rond 4 uur wake-up calling om te gaan aankleden en ontbijten (of wat je zo rond deze tijd naar binnen krijgt..) en worden wij naar het vliegveld gebracht met een busje, zo ook in de winter (-20 C met bergen sneeuw!) Alwaar een steenkoude vliegtuig op je staat te wachten!
We vliegen weer naar SPL en met dat zelfde drafje op SPL naar het volgende vliegtuig naar Athene (ATH) In ATH is het wat warmer en je bent er zo rond het middag uur in het hotel. Aangezien we de volgende nacht om 02uur wake-up hebben, twijfelen we vaak of we wel of niet een dutje gaan doen of maar gelijk de stad gaan bezoeken. Elke CA (Cabin Attendent Stessje/Stewardje) heeft zo zijn eigen ritme en doet natuurlijk wat het beste bij hem/haar past! Zo kan het zijn dat je alleen de hort op gaat of lekker alleen op je hotelkamer een boek leest, in slaap dommelt en verschrikt wakker wordt om 20.00 uur met een knorrende maag, roomservice besteld en vervolgens niet meer in slaap kunt vallen en dus op karakter om 02.00 uur maar weer uit bed stapt om naar SPL te gaan vliegen‚Ķ Op SPL aangekomen gaan we weer, met het inmiddels welbekende drafje, naar de volgende gate om nog ‘even’ naar Parijs (CDG) en weer terug naar SPL te vliegen! Gelukkig mogen we deze avond in onze eigen bed slapen maar aangezien we de volgende dag bijtijds weer op SPL moeten zijn, slaap ik op een logeeradres en ga ik niet terug naar Markelo. De volgende dag vliegen we naar Lissabon (LIS) en eten we wat in het vliegtuig op de luchthaven, verwelkomen we de nieuwe passagiers en vliegen we weer naar SPL, waar we eind van de middag aankomen en ik eindelijk naar ‘mijn’ mooie Markelo kan gaan rijden en ik 3 dagen vrij ben! In deze 3 dagen moet ik wassen, familie bezoek, vrienden bezoek, sporten, zingen, strijken en mijn koffer weer inpakken voor mijn volgende reis‚Ķwhoehahaha..

In het vliegwereldje draait het heel veel om plannen…plannen en nogmaals plannen!! Je privé leven.. het vliegen : waar ga ik naar toe, wat neem ik mee.. de bestemmingen: wat ga ik daar doen, inlezen op de bestemming…
Na lang ervoor te hebben gevochten, hebben wij de laatste jaren een indeling van 14 dagen voor elkaar gekregen! Daarvoor was 1 week van te voren bekend waar je naar toe moest vliegen! Dat had best wel een impact op je leven, nu is het IETS beter! Plan bijvoorbeeld maar eens een verbouwing of een doktersafspraak, tandarts, feestje…??!! Ga zo maar door!

Ik heb jullie nu de kant van de CA laten zien maar er is ook nog een andere kant van het verhaal..DE PLANNING/INDELERS ! Dit zijn de mensen die ons indelen en zorgen dat wij niet teveel of te weinig vliegen. Je hebt verschillende vliegtuigen waar je met meer of minder CA’s werkt. Dus als er een vliegtuigtype wisseling is moet er ergens een CA vandaan komen om mij bij te staan! Of bijvoorbeeld toen ik een keer met de 1e kist uit Kopenhagen (CPH) moest vertrekken, vertilde ik mij en ging ik door mijn rug! En daar lag ik dan midden in het gangpad, dus er moest een plaatsvervanger komen! Dan wordt de de planning gebeld en wordt er gekeken of er nog een leidinggevende in CPH is of dat er 1 moet worden ingevlogen! Het werd het laatste! Dat betekent vertraging en wachten maar! Ik liggend op de stoelen naar huis en een collega uit SPL heeft de kist overgenomen!
Alles moet bijgehouden worden waar iedereen is op de wereld en welke type vliegtuigen waar zijn en waar ze naar toe moeten vliegen‚Ķ plannen‚Ķplannen‚Ķplannen..ūüėÜ
Vroeger ging het plannen met de hand (er waren natuurlijk veel minder CA’s en vliegtuigen) tegenwoordig gaat dit via de computer en kunnen de CA’s ook hun eigen reizen aanvragen maar dat is een heel ander verhaal..!!

Elk werk heeft zijn voor-/en nadelen… Europa vliegen is zeker pittig maar heeft ook zo zijn voordelen: geen tijdsverschil (dit is voor heel veel CA’s belangrijk!) kleiner team, je bent korter aan boord en geen nacht vluchten enz!

Fijne Zondag!

Ernestine