onsProat: Het leven van een Stess

Na mijn vorige column kwamen er een aantal vragen over het vliegen en daarom nu een column over het leven van een stewardess. Als passagier komen jullie aan boord en krijgen jullie een hapje en een drankje en vliegen van A naar B maar voor een stewardess is er meer.

Voordat we gaan vliegen zijn wij al een aantal uur op Schiphol, eerst moeten wij ons aanmelden zodat Crew controle weet dat de hele bemanning aanwezig is. Mijn laatste functie was Purser (4 zilveren strepen op de mouw) en dat betekend dat ik leiding geef aan boord. Op de grote vliegtuigen heb je ook nog een Senior Purser (4 zilveren strepen en 1 oranje streep) een aantal Stewardessen (1 streep) deze werken vaak in de M-class en een aantal Stewardessen met 2 strepen die vaak in de C-class werken. Als kader hebben wij, op Schiphol eerst een pre-briefing in een speciale ruimte. Wij delen dan de bemanning in, waar iedereen gaat werken en welke deur zij moeten bezetten. Wij hebben dan de passagierslijsten opgehaald en bekijken deze samen op speciale dingen. Op deze lijsten staat elke passagier met stoelnummer, speciale maaltijden, verjaardagen, welke status een passagier heeft (hoe vaak hij/zij heeft gevlogen) en bijv grote groepen of dat een passagier blind/doof/gehandicapt is enz enz. Tegenwoordig heeft elk bemanningslid een iPad met deze gegevens.

Daarna bespreken we hoe we alles gaan aanpakken en waar we op moeten letten. Vaak komt de Captain effe langs om te vertellen hoe lang de vlucht gaat duren of er veel turbulentie op de route te verwachten valt en natuurlijk om kennis te maken! 90% van de vluchten werk je met collega’s die je nog nooit eerder hebt gezien, want de KLM heeft nu zo’n 10.000 Stewardessen!
Daarna gaan we naar de briefing waar de hele bemanning aanwezig is en stelt iedereen zich aan elkaar voor en delen wij de CAML uit (een papieren overzicht waar iedereen op staat en in welk gebied, in het vliegtuig, men werkt, ook dit staat nu op de iPad) en bespreken wij de passagiers en wat we allemaal moeten doen en vooral HOE we het gaan doen! We eindigen altijd met wat Flight Safety vragen want natuurlijk zijn we vooral aan boord om veilig van A naar B te vliegen!

Na de briefing gaan we naar het vliegtuig en beginnen we met onze voorbereidingen aan boord bijv. Checken of alle apparatuur voor de vliegveiligheid aan boord is of de catering klopt en aan boord is of dat alles schoon is, we bereiden de pantry (keuken) voor, voor de service, ga zo maar door!
Dan komen de passagiers eindelijk aan boord en dan begint het feest! Een aantal van ons staan bij de deur om de mensen te verwelkomen en de anderen staan in de cabine om de mensen naar hun stoel te verwijzen. Ik loop meestal rond om te kijken of alles goed gaat en om problemen op te lossen, zoals dubbele stoelbezetting of als mensen een andere stoel willen hebben of mensen hun handbagage niet kwijt kunnen. Als iedereen zit kunnen we weer opgelucht ademen..hahaha!

Tijdens de vlucht houd ik overzicht op de service die gegeven wordt en deel ik de speciale maaltijden uit en los ik problemen op.. zoals te veel drank, ruzies, jarige passagiers feliciteren.. ga zo maar door! Op lange vluchten is er vaak een wettelijke verplichte rust voor het cabinepersoneel en dan maakt het kader een schema wanneer wie en wanneer moet rusten. Tijdens een rust is er altijd 1 kaderlid die de leiding heeft over de cabine en steeds in contact staat met de cockpit.

Na de landing en als alle passagiers zijn uitgestapt, controleren wij de cabine en de keukens op van alles en gaan wij van boord, door de douane en de bus in, op naar het hotel. Daar krijgen we allemaal een eigen kamer en spreken we vaak af voor een drankje en een hapje, als iedereen gesetteld is. Sommige vluchten kunnen wel 13 uur duren (plus nog eens het aanmelden en afmelden) en dan gebeurd het wel eens dat je blij bent als je een bed ziet en dan kapot neerploft !!!

Waar je “vroeger” naar Singapore “hopt” bijv van Amsterdam-Dubai-Karachi-Singapore, in 2 weken uit en thuis, vlieg je tegenwoordig rechtstreeks naar Singapore in 5 dagen uit en thuis!
Ik kan jullie vertellen, dat voel je wel !! Het werken in een drukcabine en de tijdsverschillen kunnen behoorlijk in je lijf hakken!! Ik hoor soms dat mensen al moeten wennen aan de winter-/zomertijd, hebben wij tegenwoordig in 1 dag een tijdsverschil van + 8 uur of – 8 uur !

Maar ik heb 30 jaar met heel veel plezier gevlogen bij de KLM… ik zou het zo weer overdoen!
Ik kan er nog veel meer over schrijven maar ik hoop dat jullie wat meer inzicht hebben over het leven van een Stewardess!
Hoop dat jullie een heel fijn weekend hebben op het alternatieve Dorpsfeest!

Ernestine