Uitgelicht: De Bloemerie

Waar creativiteit, passie en inzet in kunnen resulteren, wordt duidelijk als we bij De Bloemerie binnenstappen en in gesprek raken met Getty en Janet Eggink, eigenaren van de winkel aan de Noordachtereschweg. De winkel is sfeervol ingericht met snijbloemen, planten en daarnaast een groot assortiment aan woonaccessoires. Dit jaar bestaat de winkel 40 jaar en dit is een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met Getty en Janet.

In 1978 kwam de toen 18-jarige Getty net van de Middelbare Tuinbouwschool in Nijmegen, waar hij de richting Bloementeelt en Bloemsierkunst had gevolgd. Hij had zijn toekomst duidelijk voor ogen: eerst een tijdje werken in een bloemenwinkel en daarna voor zichzelf beginnen. Dat is allemaal wat anders gelopen, want toen hij net zijn diploma had behaald kwam het pand aan de Noordachtereschweg leeg te staan en besloot de jonge Getty om, met ondersteuning van zijn ouders, meteen voor zichzelf te beginnen. Dat ging niet zomaar, want in die jaren mocht je als minderjarige geen onderneming beginnen zonder toestemming. Bij de rechtbank in Almelo werd door de rechter handlichting verleend, ‘de toestemming aan een minderjarige om een bedrijf uit te oefenen’ en kon Getty zijn zaak Eggink’s Bloemenhal ‘Op den Es’ beginnen, samen met hulp van zijn ouders en één personeelslid. Het assortiment bestond in de beginjaren voornamelijk uit snijbloemen en kamerplanten. De buitenplanten die Getty en zijn ouders zelf opkweekten stonden in de tuin achter de winkel.

Een paar jaar later, in 1980 om precies te zijn, leerde hij Janet kennen en in 1984 zijn ze getrouwd. Janet werkte in de zorg, maar stopte hiermee om mee te werken in de winkel en daar heeft ze gaandeweg helemaal haar draai gevonden. In 1987 zijn ze na een grondige verbouwing boven de winkel gaan wonen. Dochters Wieke en Jonneke werden geboren in 1988 en 1993 en met de komst van zoon Mart in 1998 was het gezin compleet. Janet werkte volop mee in de zaak en door boven de winkel te wonen, konden ze samen voor de kinderen zorgen. In de loop van de jaren is het assortiment steeds meer uitgebreid met glaswerk, aardewerk en woonaccessoires en in november 1991 is daarom de naam veranderd in De Bloemerie.

Op dit moment werken er 3 personeelsleden bij De Bloemerie en samen zetten ze zich met hart en ziel in voor het bedrijf. Het personeel is erg belangrijk voor Getty en Janet en die hebben het duidelijk naar de zin bij De Bloemerie, want Dorien, Gerinda en Kim werken er al jarenlang. Het runnen van een bloemenwinkel kost veel tijd en Getty doet de inkoop van bloemen en planten zelf. Samen gaan zij naar beurzen in Nederland en het buitenland om woonaccessoires uit te zoeken, zo blijft het assortiment continue up-to-date. Zeven à acht maal per week worden verse snijbloemen aangeleverd en 1 à 2 keer per week gaat Getty naar de groothandel om planten in te kopen. Hij vindt het belangrijk om zelf de handel uit te zoeken, hij wil de handel zelf zien en dan beslissen wat hij inkoopt, zodat kwaliteit gewaarborgd blijft.


Het succes van 40 jaar Bloemerie is vooral te danken aan het feit dat Getty en Janet een goed team zijn en de taken goed verdeeld hebben. Getty werkt vooral in de binderij, waar hij zijn creativiteit in bloemwerk goed kwijt kan en Janet is vooral in de winkel te vinden. In de loop der jaren is de grote, kleurrijke winkel al tientallen keren veranderd, dan wordt alles weer op de kop gegooid, opnieuw ingedeeld met nieuwe kleuren of een nieuw behangetje op de muur en een nieuwe opstelling van de bloemen/planten en woonartikelen. Dit kluswerk doen ze overigens allemaal zelf, samen met het personeel. Ook voor de jaarlijkse Candle Light avonden in november ondergaat de winkel een complete metamorfose, waarbij de hele winkel overhoop gehaald wordt en wordt ingericht in kerstsfeer, ieder jaar weer een hoogtepunt, vindt Janet.

In 40 jaar is er veel veranderd, er zijn veel nieuwe soorten planten en bloemen bijgekomen. Mensen kopen in verhouding minder kamerplanten dan vroeger, daarvoor in de plaats is een ruime sortering aan woonaccessoires gekomen, die bij De Bloemerie volop te vinden zijn. Janet vertelt dat klanten wel eens naar de winkel komen, een foto laten zien (op hun smartphone) van een plek in hun woning en dan advies vragen wat ze op die plek kunnen zetten. ‘We vinden het erg leuk om advies te geven’, aldus Janet. Een trend op dit moment is het zogenaamde ‘plukboeket’, een boeket met seizoensbloemen van verschillende lengtes. Ook iets van de laatste jaren is het bloemenabonnement, waarbij wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een vaas met bloemen wordt geleverd door De Bloemerie. Zo heb je dus altijd mooie verse seizoensbloemen staan, dit kan op een kantoor maar uiteraard ook thuis.

Klanten uit Markelo en uit omliggende dorpen komen naar De Bloemerie voor een boeket of een cadeau, maar veel mensen weten De Bloemerie ook te vinden bij speciale gelegenheden, voor bruidswerk of rouwwerk. Trouwen is speciaal, maar om bij rouw een rol te mogen spelen door het bloemwerk te bespreken en te verzorgen is het mooiste en meest speciale stuk van hun werk, vinden Getty en Janet. Totaal iets anders, maar ook heel leuk om te doen zijn de workshops. Al 15 jaar geeft Getty workshops bloemsierkunst. Vier maal per jaar wordt er door zo’n 100 dames een seizoensbloemstuk gemaakt. Na een avond creatief bezig zijn en veel gezelligheid, gaat iedereen met een zelfgemaakt bloemstuk tevreden naar huis.

Getty is nu 58 jaar en kijkt samen met Janet wel eens vooruit naar de toekomst. De kinderen hebben aangegeven de winkel niet over te willen nemen, dus ze bespreken samen welke opties er zijn. Best wel ‘een dingetje’, zeggen ze zelf, maar toch is dit niet iets wat vandaag de dag al speelt, zolang ze er nog zoveel plezier in houden, gaan ze op dezelfde voet door met de winkel. Het 40-jarig jubileum wordt gevierd met drie dagen feest in de winkel, namelijk op donderdag 31 mei, vrijdag 1 juni en zaterdag 2 juni met allerlei aanbiedingen. Een mooi moment om even binnen te lopen en onder het genot van een hapje en een drankje het team van De Bloemerie te feliciteren!