De bewuste brug over het Twentekanaal
In Het Beaufort ging de fractie van de Partij van de Arbeid gisteravond in gesprek over onderwerpen die leven in Markelo. Na een discussie rondom de opvang van statushouders ging het gisteravond vooral over de verkeersproblematiek in Markelo. Naast de springbulten op de Rijssenseweg en de niet als zodanig ingerichte 30-kilometer zones werd als knelpunt het vrachtverkeer genoemd. Om het aantal vrachtwagens in de kern terug te dringen zou een deel van de oplossing mogelijk liggen in het verbeteren van de brug over het Twentekanaal op de Stationsweg. Nel Hilbrink deed een moreel appèl op de in de zaal aanwezige directeur Marcel Roordink van ABZ Diervoeding om bij te dragen aan de kosten die nodig zijn om de brug te verbeteren. De achterliggende gedachte van de PvdA-politica was hierbij dat dit gebaar door de inwoners van Markelo gezien zou kunnen worden als compensatie voor de aanwezigheid van de fabriek van ABZ Diervoeding in de kern van Markelo.
In een reactie gaf Roordink aan dat het overheidsorgaan dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van de brug dit onderhoud heeft nagelaten, waarop een lastbeperking is ingesteld. Als van die beperking heeft de kern van Markelo te maken met meer vrachtverkeer vanuit het industrieterrein bij het Twentekanaal.
Roordink was aanwezig omdat een door de PvdA geagendeerd onderwerp de fabriek van ABZ Diervoeding was. Ook de overburen van de fabriek waren aanwezig. Zowel de overburen als ABZ hebben het standpunt rondom de fabriek overgebracht. Fractievoorzitter Fred Rijkens gaf in de discussie aan de aanwezigheid van een fabriek als ABZ in de dorpskern van Markelo niet wenselijk is, maar dat hier gaat om een situatie die historisch zo is ontstaan.
Aan het eind van de avond gaf Iljitsj IJsebrands op verzoek van de PvdA nog een korte toelichting op de stand van zaken van Plan Mooi Markelo. De PvdA was erg enthousiast over het plan en het proces tot nu toe. Op 22 maart staat behandeling van een voorstel voor een extra budget voor Plan Mooi Markelo op de agenda van de gemeenteraad.